Ifølge vedtægternes § 12, skal husorden følges af alle beboer, såvel andelshavere som lejere.
Husorden er tiltænkt som en vejledning man kan benytte, hvis der er noget man er i tvivl om eller ønsker afklaret vedrørende regler om adfærd i vores andelsforening.
Enhver form for hamren, banken og brug af boreværktøjer må kun finde sted således:
Mandag-fredag
kl. 7-19
Lørdage
kl. 10-13
1. lørdag i hver måned
kl. 10-16
Søndag og helligdage
Overhovedet ikke tilladt
Vær opmærksom på, at dette gælder også ved istandsættelse af lejligheder.
Beboerne anmodes i egen interesse om at medvirke til opretholdelse af ro og orden i ejendommen.
Vis hensyn til andre beboer, undgå unødig støj i lejlighederne såvel som på ejendommens fællesarealer.
Støjende adfærd efter kl. 22 på ejendommens fællesarealer begrænses mest muligt.
Benyt dagtimerne og kun på hverdage, når du skal foretage arbejde, der kan være til gene for andre beboer.
Alt affald som nedkastes i affaldsskakten SKAL være i omhyggeligt tillukkede skaktposer. Det er kun tilladt at kaste køkkenaffald i affaldsskakten.
Andet affald som papir, pap og flasker, skal fordeles i de der til indrettede containere.
FLASKECONTAINERE FOREFINDES UD FOR GAVLEN VED NR. 16 (SAMT NEDE PÅ BISPEBJERG BAKKE NR 1)
Det er ikke tilladt at hensætte flasker / glas foran vores egne containere. Det pålægger vores vicevært ekstra unødigt arbejde og da der forefindes to glas-containere i umiddelbar nærhed af vores boligforening, så burde det ikke være det helt store problem.
Skraldebure med sorterings-containere findes ud for nr. 14 og 26.
Nedenfor ses placering af den nærmeste flaskecontainer
Det er ikke fair, at vores vicevært skal derhen med alle vores flasker, når vi hver især kan klare det på et øjeblik.
Man behøver ikke kun tænke på sig selv :)
Farligt / giftigt affald skal stilles foran skabet bagerst i skraldeburet udfor nr. 26. Dette er aflåst, men det farligt / giftigt affald stilles foran skabet, så sørger viceværten for, at det kommer ind på rette hylde.
- Altanerne skal holdes rene og ryddelige, dette gælder ikke mindst altanerne på 4.sal, idet disse er synlige fra gade og gård.
Brug ikke altanerne som opmagasineringsrum eller pulterkammer.
Det er ikke tilladt at tilberede mad (grille) på altanerne.
Altankasser må kun anbringes på altangulvet. Kun læskærme af godkendt farve må opsættes på 4.sal`s altanerne. Læskærme kan bestilles hos vicevært / bestyrelsen.
- Der gives IKKE tilladelse til opsætning af individuelle antenner og paraboler på ejendommens facade eller altaner.
Ejendommen har fælles antenne anlæg (p.t. TDC)
Af hensyn til de øvrige beboere bør bruser eller kar ikke benyttes mellem kl. 23 og 6.
Bankning og luftning
Bankning og luftning af tæpper bør foregå fra bankestativet ovre ved siden af containeren ved forhuset og ikke fra altanen.
Det er ikke tilladt at stille barnevogne / klapvogne på trappen eller andre steder, hvor de kan være til gene for passage.
Barnevogne / klapvogne skal sættes i barnevognsrummet i kælderen. Når barne-og klapvognene ikke benyttes mere, skal de fjernes fra barnevognsrummet.
Andelsboligforeningen har et dejligt beboerlokale, der er udstyret og har plads til 30-40 personer.
Lokalet er beliggende i kælderen under nr. 30. (husk venligst gæsterne på vores parkeringsregler).
Beboere i AB Charlottehaven kan leje lokalet ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen / viceværten, samt indbetaling af depositum, senest 4 uger før lejedatoen / datoerne.
Følgende priser er gældende pr. 1. dec. 2015:
1. dag
kr. 500
Weekend udlejes kun som lørdag-søndag samlet
kr. 700
Depositum
kr. 1200
Ved annullering af reservationen trækkes kr. 200 af depositum.
Nøgler udleveres tidligst, aftenen før lejedagen.
Lokalet udlejes ikke nytårsaften.
I julen udlejes kun alle tre dage samlet - dvs. 24-25-26. dec.
Lokalet skal være ryddet og rengjort senest kl. 9:30 dagen efter.
Lejeren er pligtig til at betale eventuelt beskadiget service og inventar.
Lejeren, som har ansvaret for lokalet, skal selv være til stede ved arrangementet.
Det er lejerens pligt, at sørge for at deltagerne opfører sig ordentligt, husordenen gælder også for beboerlokalet. Det er lejerens ansvar at gæster udviser den fornødne ro når lokalet forlades.
Lejeren og dennes gæster, er forpligtet til at imødekomme henstillinger fra beboere/bestyrelse.
Ved udsmykning er enhver opklæbning på væggen forbudt. Det er ligeledes forbudt, at anbringe søm eller tegnestifter i døre, paneler og inventar, samt at sætte nåle i gardinerne.
Der må ikke spilles levende musik i lokalet, der må ikke spilles musik for åbne døre og vinduer.
Der må ikke spilles musik efter kl. 22 og det er ikke tilladt at medbringe eget musikanlæg i lokalet.
Lokalet skal være forladt senest kl. 23.
Disse regler skal overholdes, for beboernes skyld.
Ved overtrædelse, kan bestyrelsen udelukke de pågældende fra at leje lokalet.
Andelsboligforeningen forestår - som hovedregel - Vedligeholdelse, beplantning etc. af de grønne områder, og
beboerne opfordres til at værne om disse.
Børn må ikke lege eller støje på trapper eller i kældergange.
Boldspil er kun tilladt i boldburet.
Det er ikke tilladt at tegne eller male på ejendommens facade, vægge, skure og hegn.
I henhold til brandregulativet må barnevogne/klapvogne, cykler, legetøj, fodtøj m.v. IKKE henstå på ejendmmens trapper og opgange. Ej heller foran den enkelte beboer`s hoveddør.
Alt dette er af hensyn til den frie passage, trappevask og ikke mindst på grund af det visuelle indtryk besøgende vil få.
Cykler må ikke stilles op af ejendommens facade eller hegn.
Man skal benytte cykelstativerne eller de særlige kælderrum.
Cykler som findes henstillet, hvor det ikke er tilladt, eller hvor det bedømmes, at cyklerne ikke bruges, vil blive fjernet uden varsel samt uden ansvar.
Døre
Hoveddøre, kælderdøre og øvrige døre i bebyggelsen der er forsynet med dørpumpe og eller lås, må ikke holdes åbne ved anbringelse af træstykker eller andre genstande.
Alle uregel-mæssigheder ved installationer SKAL omgående meldes til viceværten.
Foreningen er forpligtiget at vedligeholde alle stigrør og faldstammer, men der er beboernes pligt, straks at meddele eventuelle utætheder på disse rør.
For at undgå tilstopning af afløbsrør skal man være varsom med, hvad der skylles ud gennem vask og toilet.
Indgreb i vand- og varmeforsyningen, skal forelægges vicevært og bestyrelsen, og varsles ved opslag i de berørte opgange.
Det er IKKE tilladt at holde husdyr eller have husdyr i pleje. Overtrædelse af denne bestemmelse, betragtes som en væsentlig misligholdelse af andels-/lejeaftalen, og vil medføre ophævelse af denne.
Internet / Fibernet
Alle lejligheder har fået installeret en fiberboks (et modem). Kontakt din ønskede udbyder for at få en pris på levering af internet via boksen (det er det første stik i bunden - længst til venstre - der aktiveres). Man binder sig typisk 6 måneder ved opstart.
Fiberkablerne fra kælderen op til hver lejlighed og modem'erne er installeret og ejet af Global Connect (privat), som den udbyder du bestiller hos betaler leje til for at kunne levere Internet-signalet til din lejlighed.
Bestyrelsen arbejder på at få en fælles Internet-løsning, så prisen bliver lavere.
(Der er også et netværksstik i langt de fleste lejligheder - de er i skrivende stund inaktive. Stikket er forbundet med almindelige netkabler, som tidligere blev installeret og ejet af NovoMatrix. Men NovoMatrix blev opkøbt af Wizer, som gik konkurs og solgte netværkskablerne til Global Connect (erhverv), som derfor også ejer de 'gamle' netværksstik i lejlighederne. Men ligenu har de ikke har en aftalte om at levere Internet-signal på dem.)
Fodring af dyr
På grund af faren for rotter og andre skadedyr, er det ikke tilladt at fodre fugle, katte etc.
Udkastning af brød eller lignende fra altanerne må ikke finde sted.
Forsikringer
Ejendommens forsikringer omfatter - foruden diverse lovpligtige forsikringer - følgende:
Svampeskade-forsikring
Rørskadeforsikring
Arbejdsskade-forsikring for vicevært
Bestyrelsesansvars-forsikring.
Det er dog vigtigt at understrege, at det er den enkelte lejer og andelshavers eget ansvar, at sørge for tegning af øvrige forsikringer, man finder nødvendige, herunder indboforsikring, familie-forsikring etc.
Hvis der opstår en skade, som man formoder skal dækkes af foreningens forsikring, skal man kontakte bestyrelsen.
Se også omtalen under vand- og brandskade.
Kælderrum
- Kælderrum skal altid være forsynet med lås.
Det er strengt forbudt, at opbevare brandfarlige væsker i kælderrummet.
Ubenyttede kælderrum vil blive tømt og inddraget omgående.
Knallerter må ikke henstilles i cykelkælderen, ej heller i beboernes tildelte kælderrum. DET ER FORBUDT IFØLGE BRAND-REGULATIVET.
Knallerter skal stilles i / ved Cykelstativerne eller i knallertrum ud for nr. 12-14.
Fyrværkeri
Foreningen henstiller på det kraftigste til beboerne, at der kun afbrændes fyrværkeri nytårsaften.
Enhver form for afskydning af fyrværkeri fra ejendommens altaner er strengt forbudt.
Det er ikke tilladt at fremleje eller bytte fremlejede lejligheder uden først at have indhentet bestyrelsens skriftlige godkendelse.
Hvis og når bestyrelsen får kendskab til brud på denne regel, vil leje og eller andelsaftalen blive ophævet.
Bestyrelsen og administrator skal altid vide hvem der beboer lejligheden, så man ved hvor man skal henvende sig:
Hvis der opstår skader, der involverer ejendommens forsikringer
Hvis der er vigtige meddelelser fra bestyrelsen til beboeren
Hvis der opstår stridigheder med naboer eller for at sikre, at eventuelle lejere er orienteret om husorden, og regler heri.
Tryk her for at læse mere
Tørring af tøj må kun ske de anviste steder, og ikke fra vinduer, altaner og brandaltaner (så dette er synligt fra gade og gård).
Vinduesglas bør / skal altid være intakte. Hvis en rude går itu, skal den omgående udskiftes.
Navneskilte
I opgangen ved siden af indgangsdørene hænger der en hvid træplade. Denne er beregnet til, at man selv hænger et navneskilt op, efter egen smag.
Foreningen sørger for opsætning af navneskilt ved dørtelefon / postkasse. Hvis beboerne har ændringer til navneskiltet, skal der gives besked herom til viceværten.
Parkering
Parkering på ejendommens område er kun tilladt med synlig og gyldig parkerings-tilladelse.
Der kan udleveres én parkeringstilladelse pr. husstand forudsat vedkommende er lejer eller andelshaver, og at køretøjet er indregistreret i lejerens eller andelshaverens navn.
Misbrug af parkering-stilladelsen vil medføre inddragelse af denne.
Af-og pålæsning er tilladt i op til 15 minutter.
For håndværkere som arbejder på ejendommen gælder særlige regler
Andelsboligforeningen´s værksted/hobby-lokale er beliggende ved kontoret, i kælderen under nr. 16.
Lokalet kan lånes af beboerne efter aftale med vicerværten, som skal godkende formål og tidsramme, før nøglen udleveres. Nøglen skal leveres tilbage umiddelbart efter lånet.
Lokalet må kun benyttes til hobbyarbejde/småreparationer og derfor ikke til noget, der ligner produktion/erhverv. Benyttelsen sker på eget ansvar.
Foreningens bore/banke tider skal også overholdes i dette lokale og gælder også for brug af alle former for elektrisk udstyr, som ved rystepudsning, slibning og savning. Se tiderne øverst på siden her.
For at undgå lugtgener, må der kun limes, males og lakeres med vandbaserede produkter.
Lånerne bedes undgå unødig støj og må ikke spille høj musik i lokalet.
Rygning og brug af åben ild er naturligvis forbudt.
Der må ikke efterlades ting i lokalet, medmindre, at det er til fælles afbenyttelse.
Lokalet skal rengøres efter brug og værktøj mv., hænges/lægges på plads.
Ved overtrædelse af disse regler, udelukker man sig selv fra at kunne låne lokalet en anden gang, i grove tilfælde, kan man pådrage sig et erstatningskrav.